Waarom een Wandeling in de Bossen Essentieel is voor uw Gezondheid

By ||Body & Soul|

Bosbaden is een concept dat oorspronkelijk in de jaren ’80 in Japan werd ontwikkeld en in het Japans shinrin-yoku wordt genoemd, wat “de atmosfeer van het bos opnemen” of “bosbaden” betekent.

Het is zo eenvoudig als het klinkt. Bosbaden is ontspannen in een bos of ander natuurgebied, vaak een langzame wandeling maken met het bewust inachtnemen van de omgeving om je heen. In Japan en Korea is het zo’n gerespecteerde praktijk geworden dat bostherapie nu onder hun ziektekostenverzekeringsstelsels valt.

De genezende kracht van de natuur is al millennia bekend. Hier hebben we wat wetenschappelijke feiten op een rij gezet die je het belang van deze oude kennis nog sneller doet inzien.

1. Verlaagt Stress
Een Japanse studie onderzocht de fysiologische effecten van baden in het bos. Zij vonden dat bosbaden lagere niveaus van spanningshormonen, een lagere hartslag en bloeddruk, en  een betere zenuwsysteemfunctie veroorzaakt.

Bovendien werden deze voordelen gevonden nadat de deelnemers slechts één keer in het bos gingen baden. Ze liepen ongeveer 15 minuten in het bos en reflecteerde later de 15 minuten bosbaden.

2. Verbetert Geheugen
Een onderzoek van de Universiteit van Stanford liet de deelnemers voor en na een natuurwandeling of een wandeling in een stedelijk gebied een geheugentest doen. Zij die in de natuur liepen verbeterden hun prestaties op de tweede geheugentest. Terwijl de stadswandelaars geen verbetering kenden.

3. Verhoogt de vitaliteit
Vitaliteit betekent het hebben van fysieke en mentale energie. Wanneer je je vitaal voelt, ervaar je een gevoel van enthousiasme, alziendheid en energie.

Een onderzoeksgroep heeft door middel van een serie studies gekeken naar het effect van natuur op vitaliteit. Ze ontdekten dat buiten lopen je vitaliteit verhoogt, terwijl dit niet per se het gevolg van sociale interactie was. Het bleek dat de aanwezigheid van de natuur het gevoel van alertiviteit van mensen versterkte. Interessant is dat het bekijken van natuurfoto’s ook een positief effect heeft gehad.

Onderzoekers concludeerden dat het belangrijk is om minstens 20 minuten per dag te besteden aan interactie met de natuur om zich energieker te voelen.

4. Verbetert Geestelijk Welzijn
Uit een studie uit 2015 is gebleken dat baden in het bos herhalende, negatieve gedachten vermindert, die een bekende risicofactor zijn voor geestesziekten zoals depressies. De deelnemers hadden ook verminderde activiteit op een gebied van de hersenen dat met geestelijke ziekte wordt verbonden.

Onderzoekers wijzen erop dat op dit moment 50 procent van de mensen in stedelijke gebieden woont. Naar schatting zal dit stijgen tot 70 procent in 2050. Verstedelijking is ook gekoppeld aan hogere niveaus van psychische aandoeningen. Zij waren van mening dat toegang tot natuurgebieden van vitaal belang kan zijn voor de geestelijke gezondheid in onze snel verstedelijkende wereld.

5. Verhoogt Immuniteit
Bosbaden blijkt de activiteit van natuurlijke moordenaarscellen en antikankereiwitten te verhogen. Beide verbindingen zijn belangrijke onderdelen van je immuunsysteem. Ze richten zich actief op gevaarlijke cellen in je lichaam, zoals met virussen geïnfecteerde cellen of tumorcellen en vernietigen deze.

 

Hier een interessant filmpje over hoe mensen op natuurlijke wijze worden behandeld door de kracht van de natuur en hoe de processen in het lichaam in het proces betrokken zijn: